Monday, 30 May 2011

Kencing Manis pada kanak-kanak

Penah dengar tak kanak-kanak kena kencing manis?.. skali dengar macam pelik jugak kan.Selalu kita dengar makcik-makcik dan pakcik-pakcik yang dah usia 40an aje kan..Paling-paling pon besa dengar penyakit ni kat orang dewasa jaa..Jangan tak caya..kanak-kanak pon berisiko besar untuk kena penyakit kencing manis atau bahasa perubatan di sebut Diabetis..

Bagi ibu bapa,, anda perlu ambil berat tentang kesihatan anak..tapi kesihatan diri sendiri pon kena jaga jugak..pantau segala pemakanan anak-anak..Sebab mak cik tengok sekarang ni terlalu banyak makanan segera di jual di sekolah dan di luar sekolah...Terpikir jugak..zaman mak cik kecik-kecik dulu pon banyak jugak jual makanan ringan tapi tak de dengar pulak ader yang terkena penyakit ..mungkin juga sebab aktiviti mase mak cik kecik-kecik dulu tak macam aktiviti budak zaman sekarang..Budak sekarang balik sekolah aje tak de dah yang main galah panjang, main kejar-kejar polis entry cam dulu-dulu..sebaliknya main kejar-kejar..lumba-lumba kereta kat TV..duk terlenggok ngadap ps2,ps3,gamebox dan macam-macam lagi permainan yang tak menyihatkan..tu bg yang berkemampuan,,tapi bagi yang tak berkemampuan jangan duk kata depa ni tak main game..sekarang ni mak cik tengok..habis ja waktu skolah penuh cybercafe diserbu deq budak-budak...kalu ikut, kan ke tak boleh budak bawah umur masuk cc? mak cik pon tak paham..

malas nk melalut-lalut..nanti korang malas pulak nk baca...klik sini  kalau nak tau tentang Kencing Manis pada kanak-kanak...info yang sangat penting bagi mereka yang sedang membesarkan anak-anak..hi





agak-agak kalau tak termuntah baca entry makcik sudi-sudikan lah mengomen

Post a Comment

ahli mesyuarat tingkap mengumpat

 
Blogger design by suckmylolly.com