Saturday, 1 October 2011

Amal Jariah

Hari ni sabtu yang nyaman, hujan renyai-renyai bahasa...eh ade ke simpulan bahasa camtu?

Tiba2 ader org bagi salam kat luar umah makcik...

"assalamualaikum"...berdiri seorang kakak dlam usia akhir 30-an...
"akak datang nak kutip derma untuk tanah wakaf untuk anak-anak yatim attaqwa"

makcik pulak macam takut je nak bukak pagar...ye lah..asal hari minggu je mesti ader nya org mai kutip derma laa....jual barang la..paling-paling yang rmai nye mai jual penapis air...haduihhh..tu yang berat nak bukak pintu...Kadang-kadang makcik naik pening..kutip derma nak buat masjid...duk 2 3 bulan mai pulak...aiii tak siap2 ke masjid tu..yang ni ramai orang pattani...pastu bagi resit yang cenoit je kecik, surat2 fotostat pulak tu...

ok berbalik pada kakak tadi

makcik pon tercegat je kat pagar, si kakak tu pulak kat luar pagar...
bla-bla-bla dan bla..dia bagi penerangan kat makcik...

"maaf la kak, saya bukan tak mau bukak pagar tapi saya takut orang menipu..ramai sangat dah duk mari kalo hari  minggu camni"

kakak tu pon bg la bukti-bukti semua...dan tetiba makcik rase...Allahhhhhh bersalah nye aku bia kakak tu tercegat kat luar pagar tadi...

Memang dia dari Rumah Anak Yatim..dia tunjuk segala bukti dan surat-surat yang cop original lagi...
Bagi se kaki tanah RM20 , ni tujuan untuk bayar tanah dan untuk bangunkan bangunan untuk anak-anak yatim piatu....memang betol-betol yatim piatu...Boleh juga kita sedekahkan untuk tujuan orang yang telah mati ..contoh nak buat arwah la kan..cam berbelit je ayat makcik kan...



ni kakak tu tunjuk bukti-bukti yang dia memang dari Rumah Anak Yatim




Kalo betul la dia nak menipu memang dia tak bagi makcik snap gambar dia...


ma makcik buat arwah kat mak ayah dia...
(ma makcik baru sampai petang semalam)

ni ayah buat arwah kat kedua mak dan ayah nya


ni pulak makcik buat arwah kat abah makcik...
ni la sijil yang dia  bagi bila kita derma
pastu pulak mase kita bagi duit tu dia akan akad same macam kita bayar zakat
alahhh macam orang laki bayar zakat fitrah mase nak raye tu..
bg yang tak tau sila tnye suami atau ayah korang...
- perasan lagi..macam ramai orang bace blog -_-  -
tak peee mungkin ramai silent reader kot...hik3 ayat sedapkan hati sendri..


so, bagi sape2 yang ade niat nak derma, leh la terjah laman web AtTaqwa yang bertempat di Pengkalan Hulu, Perak...Segala sumbangan akan di salurkan kepada anak-anak yatim..

Baju2 yang dah tak mau pakai pon boleh la di dermakan kat mereka (ni kakak tu yang bagitau)








agak-agak kalau tak termuntah baca entry makcik sudi-sudikan lah mengomen

Post a Comment

ahli mesyuarat tingkap mengumpat

 
Blogger design by suckmylolly.com