Thursday, 26 January 2012

marangkerapukepundengparangskeperrr

eh silap...tu mentera p.ramlee nk bukak pintu gua...ni bukan crita p.ramlee, ni crita makcik leez yang berangan nak jadi vogue...hahahhahahaha

B


O


M


O


H

bunyinyaaa apa murid? wawawaaaa gaya seorang pendidik pulak rasenye..tapi makcik tak layak jadi pendidik sebab makcik punya tebiat malas membaca yang akan meng failed kan anak murid...ye lah kalo makcik jadi cikgu, masuk kelas je asyik duk suruh student baca buku teks, pastu makcik duk goyang kaki kat meja..macam mana melayu student nak maju...kan..

ok berbalik mada perkataan BOMOH ...korang tahu tak ape maksudnya.....

Menurut Wikipedia  Bomoh merujuk kepada ahli perubatan tradisional dalam masyarakat Melayu dahulu kala. Bomoh mengubat berdasarkan kepada penggunaan tumbuh-tumbuhan dan haiwan. Sekiranya sesuatu penyakit gagal disembuhkan, bomoh akan berpaling kepada kepercayaan kepada kekuasaan roh dari alam sekeliling, yang merupakan satu cara hidup sebelum ajaran Islam berkembang di nusantara bagi mengubat pesakit. Bomoh merupakan orang yang sangat dipercayai boleh menyembuhkan berbagai-bagai penyakit kerana beliau saja yang dianggap boleh berhubung dengan roh atau kuasa ghaib. Ahli perubatan tradisional dalam masyarakat Melayu turut dikenali sebagai dukun, atau pawang.

Tapi orang cina pon ada bomoh ..india pon ada bomoh, tak tertumpu pada melayu saja..

Agak2..korang percaya tak pada bomoh?


Makcik tak mau cakap bab-bab hukum hakam sebab tak la arif sangat, tapi bagi makcik la kan, tak semua bomoh kita boleh percaya. Dunia sekarang bomoh temberang sangat la ramai...skali jumpa je ada kadar bayaran tertentu yang di tetapkan..so paksarela pon kene la bayar dah nak jumpa dia sangat...

Yang tak tahan nya..kalau je jumpa bomoh ni, asyik jawapan yang amat2 femes 'terkena buatan orang' padahal si polan tu demam jer pon..lain la kalau muntah-muntah keluar jarum macam awie tu..yang tu cam tak curiga la sangat kalau kate terkena buatan orang pon..

Makcik tak la kate semua bomoh penipu, ada jugak yang betul boleh ubatkan dengan menggunakan ayat2  AlQuran, guna ayat-ayat yang tak bertentangan dengan ajaran Islam. Yang ni di bolehkan lah kita jumpa atau rujuk untuk tolong kita, tapi ada jugak sesetengah ayat yang kita boleh amal sendiri...

Teringat satu kawan makcik penah cerita yang dia penah pegi jumpa bomoh budak...tak la, makcik dengar je, nak kate makcik tak percaya cerita dia, kang terasa hati pulak ..kawan makcik tu kata budak tu umur dalam 8 bulan, bila kita pegi rumah dia, kita bawak la makanan yang agak budak tu nak makan, pastu kita letak la makanan tu kat depan budak tu, kalau dia ambik pastu jilat/makan pastu dia letak balik..yang sisa budak tu la kita bawak balik pastu kita makan...dan bawak air mineral letak kat depan budak tu, nanti dia pegi celup2 tangan pastu balik nanti air tu buat minum atau sapu kat tempat sakit..kawan makcik kata ada yang jumpa budak tu bila balik makan sisa budak tu sembuh penyakit..ragu-ragu jugak makcik...Ye lah kalau fikir pada akal kita yang waras, budak memang dia akan ambik bende yang depan mata dia kan,, kalau dia makan letak balik tu maknanya makanan tu tak kene ngan selera dia la, letak air pulak memang la budak di celup-celup tangan kat dalam air..kawan makcik tu pon macam confident je percaya sebab ayah dia pegi berubat penyakit penat, dia kata balik lega penat..hihihihi, tak tau la nak percaya ke tak kan...

Teringat jugak pasal makcik bawak salah seorang family makcik nak buang pendamping..tuan badan dah meninggal..tak elok nak buruk-buruk kan dia, tapi ni bukan makcik nak cerita pasal tuan badan, tapi makcik nak cerita pasal bomoh...yang makcik nak tergelaknya...bomoh tu menyanyi mase nak buang saka/pendamping tu..pastu dia bungkus 'bende' alah tu dalam daun dan buang ikut tingkap...kesan macam biasa jugak lepas berubat dengan dia..last-last jumpa ustaz jugak..tapi alhamdulillah sedara makcik tu meninggal dengan tak ade satu bende yang tersangkut...

Makcik banyak tau cerita-cerita pasal bomoh ni sebab dari kecik makcik dah didedahkan dengan ke bomoh an ni.., Dulu arwah abah makcik bomoh kata terkena buatan orang jugak, bomoh tu kata orang  jahat tu nak buat abah makcik sakit sampai mati...Tapi sebenarnya ajal maut tu di tangan Tuhan yang Maha Kuasa, bila dah sampai masa, titik noktah la kita...Ingat mase kecik-kecik dulu makcik biasa tengok bomoh masukkan tangan ke dalam cuka getah, lansung tak melecur tangan dia...pastu yang korek tanah suruh buang kat persimpangan la...Memang makcik banyak la pengalaman bab-bab alam mistik nih..tapi jenis layan tak layan jer..

haaa ni satu rahsia tau, jangan heboh-heboh...heeeeeee

Makcik ada keturunan bomoh, belah arwah abah pon ada, belah ma pon ada, hari tu makcik ada jumpa yang keluarga sebelah ma makcik pasal bomoh-bomoh ni laa...senang cakap 'perubatan tradisional' ... Pakcik tu cakap, darah makcik ada keturunan bomoh, kalau makcik ber'amal' insyaAllah boleh...dengan niat untuk tolong orang kesusahan...dan-dan kecut perut bila dia cakap macam tu., makcik terus jawab, makcik tak bersedia sebab makcik ni 5 waktu pon kadang2 ade yang terbengkalai ish buruk benor makcik nih,   kalau kita nak tolong orang, diri kita kene betol-betol bersedia dulu dari segi fizikal dan rohani, tapi makcik rase tak bersedia lagi, lagipun banyak komitmen lagi makcik neh, nak jaga suami ngn anak lagi..alasan!

Sebenarnya tok ki makcik dulu pon bomoh, makcik selalu tengok dia berubat orang, kadang-kadang ada orang mai berkampung kat rumah dia, semata-mata nak berubat..biasa yang berkampung tu orang yang jauh-jauh la, luar dari daerah kami..Arwah tok ki dulu selalu cerita kat makcik, tok guru dia duk kat Mekah, ada jambang putih sampai ke dada/pinggang, pakai jubah putih, muka bersih sangat..kalau panggil tok guru tu sampai la tolong ubatkan orang.. dulu mase kecik-kecik takut...tok ki dulu dia khaskan 1 bilik untuk dia berubat..makcik tecik-tecik dulu sangat takut bila lalu kot bilik tu, ye lah, fikiran budak-budak memang la..asyik pikir hantuuuuu je..hahhah, dan yang menjadi misteri yang makcik tak terjawab sampai sekarang adalah makcik selalu jumpa batu permata kat bawah rumah tok ki...
haa ni makcik nak cerita tebiat buruk makcik nih, harap baca sekilas pandang aje yee..
'Dulu kecik-kecik mase sekolah rendah makcik punya habit kencing bawah tangga rumah tok ki tau..kadang-kadang..eh kerap jugak la, bila makcik selesai saje kencing, pasti makcik akan nampak satu batu yang berkilat warna merah...kerap la makcik jumpa..bila makcik ambik bagi kat arwah abah, abah bagitau tok ki, tok ki senyum jaa..dia kata tu barang dia, berjalan...' agak-agak korang batu ape makcik jumpa..? DELIMA...hoooo kalau la mase tu makcik dah tau ape nilai delima tu memang makcik buat senyap buh dalam poket je..hahahahhaha jahatnye makcik ..Haaaa kes nih la yang pakcik sedara sebelah ma makcik kata makcik boleh warisi ilmu perubatan tradisional nih...seriau makcik...

Dan makcik ade satu pengalaman yang makcik rase takut giler ..mase tu makcik blajar kat poli dungun, kalau orang yang tahu dan paham la poli tu dekat dengan Bukit Bauk..bukit tu besar dan penuh misteri...waa ayat penyedap cerita..Sebenarnya makcik mimpi je, bukan pelik sangat ..tapi pelik jugak la.. -_-.. Makcik mimpi sorang puteri datang berpakaian macam orang main Makyong, mari kat sebelah makcik sambil menari-nari ala-ala orang menari mak yong tu...tapi pakaian nye lebih kepada puteri la, baju kuning, sanggul kemas, dengan mahkota di kepala.tak tahan nyaa..kalau orang laki tengok pasti cair...sebab memang cantik. 'dia' menari-nari macam retisss kebudayaan.. Lepas tu dia berdialog dengan makcik "saya datang nak jemput kamu ke atas, ada majlis sedang berlansung" mase tu tangan dia tunjuk ke arah puncak bukit. Makcik mase tu cakap tak nak-tak nak..sambil tubuh badan makcik liok lentok menari macam 'dia' , bila makcik nak baca ayat kursi tak boleh, mulut macam terkunci...macam keadaan kene tindih..korang penah rase kene tindih tak? bukan suami tindih...tapi 'bende alah tuuu' yang tindih... macam tu la rase, makcik lansung terkunci mulut, nak panggil roomate pon tak terkeluar, nak capai Al-Quran kat sebelah tak sampai...dengan paksa2 makcik mengucap dan tiba-tiba makcik sedar dari tidur...Yang peliknya, bila makcik sedar dari tidur, posisi makcik di atas katil seperti orang menari..dengan tangan dan kaki melentok...Makcik takut sangat mase tu..Seingat makcik sebelum tidor makcik dah ambik wudhuk, dan mengucap, berzikir, baca 4Qul..mase tu hati suci murni, memang baik sangat la...tak macam sekarang. -_-... Lepas kejadian tu ma makcik ambik air sembahyang hajat dengan ustaz, dan ustaz suruh makcik tak tido di bilik tu buat beberapa hari.. Sampai sekarang makcik teringat mimpi tu..ni bukan rekaan tau, ni memang cerita betol...tak tau la itu dari bende baik atau pun syaitan...ye lah..sebaik-baik jin pon sejahat-jahat manusia...kan.


Mak Yong..seni warisan melayu.
-gambar sekadar hiasan-

gaya menari macam ni la...mase makcik sedar tangan dan kaki liok lentok cam ni la..tapi costumes lebih ke arah kekuningan..

scary kannn..


Apa-apa pun tak salah kita percaya pada benda ghaib selagi tak bertentangan dengan hukum Allah...
dah mati akal sebab panjang sangat cerita.. ^0^



adoiii berjela la..nanti orang cemuihhh nak baca..

k byeee

*bana si Sugar Glider chewi telah meninggalkan dunia ini buat selamanya semalam... T_T




Makcik pon sebenarnya suka dengan alam mistik macam bomoh-bomoh ni, dulu makcik berangan jugak nak jadi bomoh sebab nak jumpa orang bunian, ye lah, orang duk cerita org bunian cantik, baik..tapi tu dulu laa..sekarang tak mau jumpa..hehehehhe,
agak-agak kalau tak termuntah baca entry makcik sudi-sudikan lah mengomen

Post a Comment

ahli mesyuarat tingkap mengumpat

 
Blogger design by suckmylolly.com